Ilon kautta!

Liikunta on kyllä parasta lääkettä ahdistukseen ja masennukseen. Eilen illalla kävin kävelylenkillä ja sain taas monta mahtavaa ajatusta.

Nro 1. Olen kyllästynyt ja turhautunut olemaan alamaissa, masentunut ja ahdistunut. Jokaisen elämässä on jotain hyvää ja positiivista, sitä ei vain aina kaiken kiireen ja stressin keskellä huomaa. Seuraavan kuukauden ajan kirjoitan joka ikinen päivä ylös yhden positiivisen asian kuluneesta päivästä. Se asia saa olla sama kuin aikaisempina päivinä, mutta tavoitteena olisi löytää useampia positiivisia asioita omasta elämästä. Ilon kautta siis eteenpäin!




Nro 2. Tee Plan B, jonka voit toteuttaa, jos nykyinen yritys kaatuu. Tämä loppukevät ja alkukesä määrittää sen, pysyykö ravintola pystyssä vai ei. Tietysti toivon, että asiakkaita tulee kesän ja auringon myötä ovista ja ikkunoista, jolloin nykyinen bisnes selviää vaikeasta talousahdingosta ja teen sen eteen kaikkeni (tai siis teen niin paljon kuin tässä kunnossa pystyn, henkilökunta ja asianhoitajat loput), mutta jos käykin niin huonosti, että jatkamisedellytyksiä ei ole, minulla täytyy olla toinen suunnitelma oman elämän varalle. Nyt on siis aika miettiä, mitä haluan sitten tehdä, jos käy huonosti, koska oma toimeentulo on pakko turvata jatkossakin. Pyhällä hengellä ei valitettavasti elätetä lapsia ja itseään. Onneksi mulla on jo joitakin ajatuksia, joten ihan tyhjästä ei tarvitse lähteä kehittämään jatkosuunnitelmia.

Nro 3. Sinä ansaitset olla onnellinen. Lenkin aika treffikumppani soitteli ja kyseli kuulumisia kun ei voitukaan nähdä suunnitellusti. Puhelun lopuksi hän totesi minulle: liiku varovasti, haleja sinulle. Tajusin, että tämä ihminen haluaa, että minulla on kaikki hyvin ja haluaa kuulla ja kuunnella miten minulla menee. Hän on kiinnostunut minusta, vaikka olen juuri nyt heikoimmillani. Olen miettinyt, olemmeko me toisillemme sopivia. Tähän asti minulla on aina ollut vahva ennakkokäsitys siitä, millainen miehen tulisi olla, määrätietoinen, vahva ja karismaattinen. Mutta kaikki ne ennakko-odotuksia vastaavat miehet ovat kuitenkin osoittautuneet tavalla tai toisella vääriksi tyypeiksi, ehkä kaksi liian samanlaista ihmistä ei olekaan hyvä yhdistelmä. Ehkä olenkin etsinyt ihan vääränlaista ihmistä, ehkä nyt olisi aika tutustua uuteen ihmiseen avoimin mielin ja antaa onnelle mahdollisuus.

Tänään oli taas lääkäriaika. Sairaloma jatkuu seuraavat kolme viikkoa, unilääkkeen annostusta nostetaan ja aloitan nettiterapian. BDI-testin tulokset olivat vähän paremmat kuin viimeeksi, jotain parannusta on siis jo tapahtunut. Hyvä hyvä! Aloitan nyt sen nettiterapian ja katsotaan miten se toimii minulle hoitomuotona. Jos tuntuu, että en saa siitä apua, saattaa olla tarvetta ihan normaalille terapiallekin, koska nyt tuli esille, että masennuksen syyt ovatkin kauempana menneisyydessä ja myös ne vanhat asiat tulisi käydä läpi ja käsitellä.

Ja lupauksen mukaisesti se positiivisuushaaste 😀
Positiivinen asia, päivä 1: BDI-testin tulokset olivat vähän parantuneet eli paraneminen on alkanut. Hyvä minä!

Kommentit