Tulevaisuuden suunnittelua


Kesäkuu ja 5 astetta lämmintä, oikeasti?!?


Kalenterin mukaan nyt on kesä, mutta eipä uskoisi kun ulos menee! Ilma on aivan kuin syksyllä, vain viisi astetta lämmintä, ilma on harmaa ja sateinen ja tuulee niin että tukka lähtee. Istun täällä kotona viltin alla lämmittelemässä villasukat jalassa. Huomenna on tytön koulun päättäjäiset paikallisella tanssilavalla, tarvitaan siis varmaan toppatakki, että siellä tarkenee.

Fiilikset ovat tällä hetkellä aika hämmentyneet. Olen hyväksynyt sen, että yritys luultavimmin menee konkurssiin lähiaikoina ja siksi olen jollain tavalla jo luovuttanut. Toisaalta päässä pyörii, että periksi ei saa antaa ja loppuun asti pitäisi jaksaa taistella. Harmittaa, että en ole toipilaana siinä kunnossa, että jaksaisin vielä keksiä keinoja yrityksen pelastamiseksi, joudun vain luottamaan siihen, että henkilökunta tekee kaikkensa ravintolassa.

Ja tietysti oma tulevaisuus huolestuttaa. Miten pärjään jatkossa? Riittävätkö rahat elämiseen, löydänkö töitä, voisinko jatkaa yrittäjänä jollain toisella alalla, saanko talon myytyä ja lainat maksettua. Jos lapsia ei olisi, en ehkä stressaisi näin paljon, mutta  lasten takia toivon että asiat järjestyvät parhain päin.

Olen nyt ollut noin 1½ kuukautta sairaslomalla. Joka päivä tunnen syyllisyyttä siitä, etten tee mitään. Päivän pakolliset tehtävät liittyvät lasten kuskaamiseen, ruoanlaittoon ja kaupassakäyntiin, muuten voin vaikka istua koko päivän sohvan nurkassa katsomassa telkkaria jos siltä tuntuu. Mutta miksi minulla on syyllinen olo, että olen kaiket päivät kotona tekemättä töitä? Sairasloma on nimenomaan lepäämistä varten, lääkäri on todennut minut työkyvyttömäksi. Ehkä terapia auttaa minut hyväksymään senkin asian, että aina ei tarvitse tehdä jotakin, lepääminenkin on tärkeää. 

Olen yrittänyt googlettaa masennuslääkkeiden sivuvaikutuksista. Tosiasia taitaa olla, että lähes kaikki masennuslääkkeet lihottavat. Minäkin olen sen jo valitettavasti huomannut, vaikka ruoka ei ole viime viikkoina maistunut, kiloja on tainnut jo tulla lisää. Ärsyttävää. Lisäksi hiukset rasvoittuvat nopeasti, siis todella nopeasti. Kun pesen hiukset illalla, viimeistään seuraavana iltapäivänä ne ovat jo ällöttävän rasvaiset. Minulla on hyvin ohuet hiukset, joten ne liimautuvat rasvaisina päänahkaan ja se ei todellakaan ole mikään miellyttävä näky. Näiden sivuvaikutusten vuoksi teen kaikkeni, että pääsen mahdollisimman pian eroon lääkkeistä. Lääkäri oli unohtanut tehdä minulle lähetteen sinne nettiterapiaan, nyt se on tehty kiireellisenä ja odottelen tunnuksia sinne minä päivänä tahansa.

Tulipa tässä kaiken ihmettelyn keskellä mieleen yksi bisnesidea, jolle voisi olla kysyntää. Suomessa on varmasti paljon pieniä yrityksiä, joilla menee taloudellisesti huonosti ja yrityksen tulevaisuus mietityttää. Olen yrittänyt googlettaa palvelua, josta saisi konkreettisia neuvoja ja apua kun yrityksellä on taloudellisia vaikeuksia.  Kyllähän netti on pullollaan ohjeita ja palveluita, mutta mistään ei löydy sellaista kattavaa opasta tai palvelua, joka neuvoisi yksityiskohtaisesti, mitä missäkin tilanteessa kannattaa tehdä tai mitä vaihtoehtoja on olemassa. Toki yrittäjä voi soittaa esim. talousapu-palveluun, mutta sekin on vain puhelinneuvontaa, enkä ainakaan minä kokenut saavani sieltä sellaista konkreettista apua, jota oikeasti olen vailla. Lisäksi talousapu-palveluun soittaessa linjan toisessa päässä oleva asiantuntija vaihtuu, koska vastaajat ovat vapaaehtoisia ja he päivystävät vuorotellen palvelussa.

Sanotaan, että tieto lisää tuskaa. Minun tapauksessa se ei kyllä pidä paikkaansa, minä haluan tietää kaiken mahdollisen aiheesta, jotta osaan varautua tulevaan ja ennakoida mitä tuleman pitää. Asioiden epämääräisyys ja keskeneräisyys ahdistaa minua kaikkein eniten. Esimerkiksi yrityssaneerauksen osalta minulle on edelleen epäselvää, miten koko prosessi toimii, netin tietojen perusteella joutuu vain arvailemaan montaa yksityiskohtaa. Samoin konkurssin osalta, netistä löytyy kyllä tietoa konkurssin eri vaiheista, mutta hyvin yleisellä tasolla. Minä haluaisin ihan yksityiskohtaisesti tietää esim. millaisella aikataululla eri asiat tapahtuvat kun konkurssihakemus on jätetty ja mitä toimenpiteitä missäkin vaiheessa tapahtuu ja miten niitä voisi ennakoida. Ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, jotta prosessi saataisiin vietyä läpi mahdollisimman sujuvasti. Nytkin minua mietityttää moni asia. Esimerkiksi mitä tapahtuu velalle, jossa on omavelkainen takaus? Tuleeko siitä välittömästi maksuvaatimus minulle konkurssi-ilmoituksen jälkeen vai perääkö rahoitusyhtiö varoja ensin konkurssipesältä. Tai missä määrin minä joudun olemaan mukana konkurssin selvittämisessä, joudunko tekemään inventaariota tms. Mistään ei löydy tällaisiin asioihin vastausta. Jos edes osa pienyrittäjistä on samanlaisia kuin minä, tällaiselle palvelulle voisi olla kysyntää. Mutta kysymys kuuluukin, miten sillä voisi tienata elantonsa, yrittäjällä kun ei tällaisessa tilanteessa yleensä ole rahaa, jolla ostaa tällaista palvelua. Miettimisen arvoinen asia kuitenkin.

Päivän positiivinen asia: tytöllä oli viimeinen koulupäivä, oli ihana katsella sitä  iloa ja riemua tytön kasvoilla kun hain hänet koulusta 💗

Kommentit